Sunday, May 16, 2010

Tarbiyah & Dakwah


Tarbiyah tanpa dakwah??

Tarbiyyah adalah potensi seperti air dalam badan manusia. Sememangnya air diperlukan,namun ia perlu bergerak dan dijelmakan dalam bentuk pelbagai seperti darah dsb.Jika air tersebut diperam didalam badan dan tak dibuang,ia akan menyebabkan penyakit. Segala ilmu dan potensi yang dibina dalam tarbiyyah yang tidak diterjemahkan dalam bentuk aplikasi da'wah akan menyebabkan seseorang itu penuh dengan penyakit hati sehingga lebih suka menjadi penghukum daripada menyeru kearah kebenaran. Tanpa da'wah,tarbiyyah akan merosakkan diri seseorang kerana merasakan diri sahaja betul dan individu lain salah.

Dakwah tanpa tarbiyah??

Tarbiah adalah minyak yang menyediakan tenaga dan modal kepada penda'wah. Jika pada awalnya si penda'wah bersemangat untuk mengajak manusia ke arah kebaikan, ia akan ketandusan minyak jika tidak dibekalkan dari semasa ke semasa. Apabila ketandusan minyak, bukan sahaja da'wah tidak dapat dilaksanakan dengan baik malah kekadang si penda'wah itu sendiri rasa letih dan tidak mampu meneruskan kerja da'wah. Inilah asas kepada gejala keguguran di medan da'wah. Tarbiyyah yang kurang mantap memudahkan seseorang itu gugur daripada jalan yang mulia ini.
Wallahualam..

{Ali-Imran:104}Dan hendaklah diantara kamu ada segolongan orang yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh (buat) yang makruf, dan mencegah yang mungkar. Dan mereka itulah orang2 yang beruntung.

~KERJA DA'WAH BUKAN DIBUAT PADA WAKTU LAPANG SAHAJA TAPI KITA HARUS LAPANGKAN WAKTU KITA UNTUK DA'WAH~

No comments:

Post a Comment